Anne Horttanainen: Yhdenvertaisuuden tulee näkyä työpaikan arjessa joka päivä

10.09.2020

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen. Kuva: Liisa Takala.

Tällä viikolla vietetään Pride -viikkoa. On hienoa nähdä, kuinka moni yritys ja organisaatio ovat halunneet omalta osaltaan ottaa kantaa sen puolesta, että yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat heille tärkeitä. Hyvän ja turvallisen työyhteisön luomiseksi tarvitaankin meitä kaikkia.

On hyvä, että kerran vuodessa pysähdytään pohtimaan, miten yhdenvertaisuus ja tasa-arvo toteutuvat työpaikoilla ja laajemmin yhteiskunnassa. Ihailtavaa nähdä, kuinka moni taho haluaa osallistua keskusteluun ja pitää aihetta esillä.

Myös Keskuskauppakamari juhlii tällä viikolla Pridea. Olemme vaihtaneet logomme Priden väreihin ja olemme tuoneet toimistolle värikkäitä ilmapalloja ja sydämiä. Sosiaalisen median kanavissamme olemme kertoneet siitä, että yhteiskunta tarkoittaa meille myös tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja jakamatonta ihmisarvoa.

Näitä kaikkia asioita vielä tärkeämpää on kuitenkin se, että pidämme huolen, että nämä samat arvot näkyvät toiminnassamme päivittäin. Niiden tulee olla jokapäiväisiä tekoja.

Me uskomme, että yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistäminen parantaa ilmapiirin lisäksi työn tehoa, työn imua ja työn tuottavuutta.

Me olemme muun muassa pyrkineet rakentamaan työpaikan ilmapiirin sellaiseksi, että jokainen työntekijä uskaltaa olla oma itsensä. Meillä saa olla sellainen kuin on. Me uskomme, että yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistäminen parantaa ilmapiirin lisäksi työn tehoa, työn imua ja työn tuottavuutta sekä laajemmin yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta. Tulevana syksynä tulemme tekemään monimuotoisuuskatsauksen, jossa selvitämme, miten monimuotoisuus näkyy työpaikoilla.

Työyhteisössä kaikilla pitäisi olla turvallinen olo olla ja työskennellä. Vielä enemmän toivoisin, että jokainen yritys ja organisaatio pyrkisi jatkuvasti pohtimaan, millaisia jokapäiväisiä tekoja he voivat arjessaan tehdä yhdenvertaisyyden ja tasa-arvon edistämiseksi. Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon tulisi näkyä yhden viikon sijasta jokaisessa työpäivässä. Kaikille turvallisen työyhteisön takaamiseksi tarvitaan meitä kaikkia. Tähän työhön me Keskuskauppakamarissa osallistumme mielellämme.

Kategoriat:Työelämä, Anne Horttanainen