Elinkeinoelämän järjestöt: Suomen paikka on puolustusliitto Natossa

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva Liisa Takala.

Suomen on syytä edistää läntisen puolustusliiton Naton jäsenyyttä, elinkeinoelämän järjestöt esittävät. Nato-jäsenyys vahvistaisi järjestöjen mielestä Suomen turvallisuutta, vapautta ja vakautta, selkeyttäisi Suomen asemaa, vähentäisi Suomeen kohdistuvaa maa- ja markkinariskiä sekä siten lujittaisi suomalaisen yritystoiminnan edellytyksiä.

Elinkeinoelämän keskusliitto, Keskuskauppakamari, Perheyritysten liitto ja Suomen Yrittäjät kannustavat Suomen poliittista johtoa ja eduskuntaa edistämään määrätietoisesti Suomen Nato-jäsenyyttä.

Elinkeinoelämän mielestä Suomen pitää myös vahvistaa puolustusbudjettiaan, jotta puolustusvoimien suorituskyky on turvattu.

”Suomen turvallisuusympäristö on muuttunut rajulla tavalla ja siksi tulee varmistaa, ettemme jää yksin kriisin kohdatessa. Luotamme valtiojohdon harkintaan, missä aikataulussa turvallisuuspoliittisia johtopäätöksiä tehdään – ei viivytellen mutta huolella, kuten tasavallan presidentti torstaina totesi”, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies sanoo.

”Suomi on osa länttä. Olemme Euroopan unionissa ja meillä on tiivis yhteistyö puolustusliitto Naton kanssa. Olisi luontevaa, että Suomi olisi lähes kaikkien muiden EU-maiden lailla Naton jäsen, tekemässä yhteisiä päätöksiä ja, mikä tärkeintä, myös Naton 5. artiklan antaman turvatakuun piirissä”, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi toteaa.

”Nato-jäsenyys on tärkeää myös Suomeen kohdistuvan maariskin vuoksi. Venäjän hyökkäys Ukrainaan lisää Suomen maariskiä. Jos riski kasvaa liikaa, se vähentää investointeja Suomeen ja maamme houkuttelevuutta saada osaavaa työvoimaa”, Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Minna Vanhala-Harmanen varoittaa.

”On eduskunnan tehtävä päättää Nato-hakemuksesta ulko- ja turvallisuuspoliittisen johdon huolella harkitsemasta esityksestä. Kansanedustajat on valittu kantamaan vastuu myös tästä asiasta. Asialla on myös nopeasti kasvava kansalaisten tuki. Kansanäänestys olisi riskialtis ja hidastaisi päätöksentekoa”, Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen toteaa.

toimitusjohtaja Jyri Häkämies, Elinkeinoelämän keskusliitto
toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi, Keskuskauppakamari