Uusimmat

Keskuskauppakamari pitää liikenne- ja viestintäministeriön valmistelemaa ajokorttisääntelyn muutosta elinkeinoelämälle merkittävänä ja pitkään odotettuna edistysaskeleena. Uudistus nopeuttaa siirtymää sähkö- ja kaasukäyttöisiin ajoneuvoihin jakelu- ja taksiliikenteessä sekä huolto- ja asennuspalveluissa.
Nykyisin B-ajokortilla saa ajaa enintään 3,5 tonnin ajoneuvoja. Sähkö- ja kaasukäyttöisten jakeluautojen massa ylittää usein tämän rajan akkujen tai säiliöiden painon vuoksi, jolloin kuljettamiseen vaaditaan C-ajokortti ja ammattipätevyys.
“Tämä on rajoittanut yritysten mahdollisuuksia siirtyä vähäpäästöisiin ajoneuvoihin. Muutos kannustaa yrityksiä investoimaan vähäpäästöisiin ajoneuvoihin”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava liikenneasiantuntija Hanna Kalenoja.
Ajokorttilakiin esitetyn muutoksen mukaisesti ensi maaliskuun alusta alkaen B-kortilla saisi ajaa sähkö-, kaasu- tai vetykäyttöistä massaltaan enintään 4 250 kg:n painoista ajoneuvoa. Kevyiden tavara-autojen lisäksi säädös koskee enintään kahdeksan matkustajan kuljettamiseen tarkoitettuja tila-autoja. Edellytyksenä poikkeukselle on, että kuljettajalla on ollut B-ajokortti vähintään kaksi vuotta. Kevyet alle 4,25 tonnin jakeluautot ja tilataksit rakennetaan yleisimmin pakettiauton alustalle, joten ajettavuudeltaan ne eivät käytännössä eroa pakettiautoista.
”Moni yritys päätyy nykytilanteessa dieselkäyttöisen auton hankintaan, sillä samassa kantavuusluokassa sähkö- tai kaasukäyttöisen auton massa edellyttää C-korttia ja ammattipätevyyttä. 3,5 tonnin massarajaan sidotut ajokortti- ja ammattipätevyysvaatimukset ovat hidastaneet yritysautojen sähköistymistä”, sanoo Kalenoja.
Uudistus helpottaa jakeluauto- ja taksiliikenteen lisäksi myös asennus-, rakennus- ja kiinteistötoimialan yrityksiä. Jakeluautoilla ajavat näissä yrityksissä asentajat ja huoltohenkilöstö, joilla ei ole työssään tarvetta kuorma-auton kuljettamiseen oikeuttavalle C-kortille tai kuljetusalan ammattipätevyydelle.
Muutoksen taustalla on ajokorttidirektiivin uudistus
Nykyinen ajokorttidirektiivi on mahdollistanut sähkö- ja kaasukäyttöisten kevyiden kuorma-autojen kuljettamisen B-kortilla kansallisena poikkeuksena. Monet maat, muun muassa Saksa, Ranska, Itävalta, Belgia ja Pohjoismaista Tanska ja Ruotsi, ovatkin jo ottaneet B-kortin laajennuksen kansallisesti käyttöön.
“Nykydirektiivin mukainen poikkeus on ollut hallinnollisesti työläs, koska on pitänyt osoittaa, että ajoneuvon 3,5 tonnin ylittävän massan pitää johtua vaihtoehtoisesta käyttövoimasta, esimerkiksi akkujen tai kaasusäiliöiden painosta”, Kalenoja kertoo.
Ajokorttidirektiivin tulevassa uudistuksessa enintään 4 250 kg:n vaihtoisella käyttövoimalla kulkevia ajoneuvoja koskeva massapoikkeus on tulossa voimaan kaikkialla EU:ssa, eikä jatkossa vaadita työlästä velvoitetta verrata autojen massaa vastaavaan polttomoottoriautoon. Euroopan komissio suhtautuu myönteisesti siihen, että jäsenmaat toteuttavat uudistuksen jo ennen direktiiviuudistuksen virallista voimaantuloa.
”Muutos vähentää kuljettajapulaa, parantaa yritysten kilpailukykyä ja kannustaa investoimaan vähäpäästöisiin ajoneuvoihin. Koska sääntelyn muutos ei aiheuta valtiolle kustannuksia, se soveltuu hyvin nopeaksi päästövähennystoimeksi myös julkisen talouden paineessa. Olemme Keskuskauppakamarissa erittäin tyytyväisiä, että muutoksen valmistelu on edennyt ripeästi”, Kalenoja sanoo.

Hanna Kalenoja
Johtava liikenneasiantuntija
hanna.kalenoja@chamber.fi
+358 50 534 4750