Keskuskauppakamari budjettiriihestä: Tuloveroa alennettava kaikissa tuloluokissa

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Hallituksen tulisi budjettiriihessä päättää tuloveron alentamisesta kahdella prosenttiyksiköllä läpi tuloluokkien, vaatii Keskuskauppakamari. Kaikille tuloluokille suunnattu veroale kompensoisi kustannusten nousua tavalla, joka samalla kannustaisi työhön, helpottaisi osaltaan valtavaa pulaa osaavasta työvoimasta sekä elvyttäisi ensi vuonna todennäköisesti hiipuvaa talouskasvua.

”Tuloveron alentaminen etupainotteisesti suhteessa syksyn työmarkkinaneuvotteluihin suitsisi myös palkkakehitystä ja hidastaisi palkkainflaation kehittymistä”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Keskuskauppakamarin mukaan kustannusten nousun kompensoiminen kohdennetusti on lähes mahdoton tehtävä.

”Kustannusten nousu kohtelee talouksia ja perheitä eri tavoin. Kohdennettujen tukien sijaan työn verotuksen alentaminen olisi järkevää politiikkaa tässä tilanteessa. Työn verotuksen alentamisella on myös dynaamisia vaikutuksia, jotka tuovat osan kustannuksista takaisin valtion kirstuun”, Romakkaniemi sanoo.

Velkavetoisella talouslinjalla synkät seuraukset

Keskuskauppakamari on huolissaan valtion talouden pitkään jatkuneen velkakierteen seurauksista ja vaatii hallitukselta toimia talouden tasapainottamiseksi.

”Velkaantuminen ei voi jatkua loputtomasti, eikä löysään vaalibudjettiin ole varaa. Ensi vuonna velkaantumisen seuraukset alkavat tuntua, kun valtion korkomenot nousevat ainakin 1,3 miljardiin euroon. Ennuste korkomenoista on noussut keväästä jo 220 miljoonalla eurolla”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamarin mukaan rakenteelliset, työllisyyttä tukevat toimet ovat jääneet nykyhallitukselta hyvin vaatimattomiksi.

”Budjettiriihessä tulee tehdä kaikki mahdollinen kasvun ja työllisyyden tukemiseksi”, Romakkaniemi sanoo.

Kilpailukykyä nakertavaan osaajapulaan löydettävä ratkaisuja

Osaajapula vaivaa yrityksiä laajasti ympäri Suomea ja lähes kaikkia ammattialoja läpileikkaavasti.

“Kyse on merkittävästä kasvun esteestä. Väestön ikääntyminen ja heikko väestöennusteemme tarkoittaa, että ongelma ei ole katoamassa vaan pahenemassa. Hiipuva väestönkehitys näivettää Suomea”, sanoo Romakkaniemi.

Keskuskauppakamarin mukaan osaajapulan helpottaminen vaatii useita eri toimenpiteitä. Keskeinen ratkaisu on osaamisperusteisen maahanmuuton lisääminen merkittävästi nykyisestä.

“Lupaprosesseja on sujuvoitettava. Nopea päätös, joka riihessä voitaisiin tehdä, on saatavuusharkintaa joustavoittavan kokeilun jatkaminen ja laajentaminen koko maahan. Pidemmällä aikavälillä koko saatavuusharkintajärjestelmästä tulee luopua”, Romakkaniemi sanoo.

Juho Romakkaniemi

Kategoriat:Työllisyys, Talous, Politiikka, Verotus, Juho Romakkaniemi