Keskuskauppakamari: Mercosur-sopimus ratifioitava Brasilian painostamiseksi

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi vaatii Euroopan unionia ratifioimaan Mercosur-kauppasopimuksen nopeasti, jotta sen kestävän kehityksen pykäliä voidaan käyttää oikeusperustana Brasiliaa vastaan suunnatuissa toimissa Amazonin polttamisen lopettamiseksi.

Toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

”Keskustelu siitä, että sopimus jätettäisiin ratifioimatta painostuksena Brasiliaa kohtaan kuulostaa hyvältä, mutta saattaa johtaa vain monin tavoin huonompaan lopputulokseen”, Romakkaniemi varoittaa.

”Brasilian presidentti Jair Bolsonaro ei ole ollut erityisen kiinnostunut sopimuksesta, joten sen jäädyttäminen voi johtaa koko sopimuksen kaatumiseen sekä Argentiinan, Paraguayn ja Uruguayn joutumiseen viattomiksi uhreiksi ilman, että sillä saadaan mitään aikaan Brasilian tuhoisien metsänpolttojen suhteen”, Romakkaniemi jatkaa.

Kauppa- ja yhteistyösopimusta Mercosuria neuvoteltiin 20 vuotta ja siitä saavutettiin sopu vihdoin tänä kesänä. Sopimus on nyt ratifiointivaiheessa Euroopan unionissa. EU-Mercosur sopimus on volyymiltaan maailman suurimpia kauppasopimuksia koskaan ja lisäisi voimaantullessaan kauppaa, investointeja, työtä ja hyvinvointia sekä Euroopassa että Latinalaisessa Amerikassa. Romakkaniemi oli työskennellessään Euroopan komissiossa mukana korkean tason Mercosur-sopimuksen neuvotteluissa.

”Paras tapa edetä olisikin ratifioida Mercosur-sopimus, avata kauppa Argentiinan, Paraguayn ja Uruguayn kanssa, mutta samalla käyttää kestävän kehityksen lausekkeita oikeusperustana Brasiliaan suunnattuihin pakotteisiin”, toteaa Romakkaniemi.

”Kielletään brasilialaisen lihan ja maataloustuotteiden tuonti sen jälkeen kokonaan ja suunnataan siten Mercosur-sopimuksen tuontikiintiöt sen muille osapuolille, niin osutaan sinne mihin Bolsonaroa ja hänen kannattajiaan sattuu koviten”, Romakkaniemi sanoo.