Vuoden vastuullisuusteko -kilpailun voitto Suomen Paralympiakomitealle Vammaiset vaikuttajiksi -hankkeesta

Suomen Paralympiakomitea – Vammaiset vaikuttajiksi palkittiin Vuoden vastuullisuustekona Keskuskauppakamarin järjestämässä Suuri yritysvastuupäivä -tilaisuudessa 15.11.2023. Kilpailu järjestettiin tänä vuonna kolmatta kertaa. Edellisvuonna kilpailun voitti Vaatelaastari.

Vammaiset vaikuttajiksi on Suomen Paralympiakomitean järjestämä hanke, joka tarjoaa koulutusta vammaisille henkilöille, jotka haluavat toimia liikunnan ja urheilun vaikuttamistehtävissä.

“Tavoitteemme on saada vammaiset näkyväksi osaksi yhteiskuntaa ja toivomme tämän palkinnon nostavan tärkeää työtämme esiin entisestään. Olemme todella iloisia voitosta, kiitos kaikille äänestäjille! Kutsumme kaikki mukaan rakentamaan avointa ja yhdenvertaista, urheilevaa ja liikkuvaa Suomea”, sanovat Reeta Lindeman, Vammaiset vaikuttajiksi -hankkeen yhteyspäällikkö ja Timo Mäkynen, Paralympiakomitean kumppanuuspäällikkö.

Hanke on tarjonnut koulutetuille samanhenkisen yhteisön, jossa kehittää omia valmiuksia edistää liikunnan ja urheilun yhdenvertaista toimintakulttuuria. Hankkeeseen osallistuneista henkilöistä useampi on pyrkinyt jo hankkeen aikana liikunnan, urheilun ja yhteiskunnan päätöksenteon paikoille.

“Suomen Paralympiakomitean hanke tekee näkyväksi ihmiset, joita emme huomaa arjessa aina ajatella. Tarvitsemme kaikki mukaan yhteiskunnan rakentamiseen ja hanke edistää tätä tavoitetta hienolla tavalla”, sanoo Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Anne Vanhala

Yritykset ja organisaatiot ovat voineet ilmoittautua mukaan kilpailuun jakamalla vastuullisuusteon kilpailun yhteistyökumppanina toimineen The Planet Company Oy:n verkkoalustalla, ja läpäisemällä asiantuntijaverkoston toteuttaman esiarvioinnin.

Keskuskauppakamarin vastuullisuuslautakunta valitsi saaduista ehdotuksista finaaliin ja yleisöäänestykseen kolme. Kaksi muuta finalistia olivat Tampere-talo – Matalan kynnyksen ilmaistapahtumat yhteisön kohtaamispaikkoina sekä Tietoevry – Rekrytointitapojen muutos johti naishakijoiden määrän kasvuun. Finalistien vastuullisuustekoihin voi tutustua täällä

Anne Vanhala

Vastuullisuusasiantuntija