Kepin sijasta porkkanaa autoilijoille

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala

Meidän on estettävä ilmastonmuutos sekä siirrettävä maapallo elinkelpoisena ja paremmassa kunnossa seuraaville sukupolville. Euroopan unioni ja Suomi ovat tuon kehityksen kärjessä. Päästöt laskevat eli niiden yhteys talouden ja hyvinvoinnin kasvuun on irrotettu. Silti on tehtävä enemmän.

Päästökauppajärjestelmä on ollut tärkein ja toimivin väline EU:n päästöjen laskussa. Hiilen laaja hinnoittelu läpi talouden on paras tapa laskea päästöjä.

Päästökaupan ulkopuolelle ovat aiemmin jääneet liikenne, lämmitys ja maatalous, joissa päästövähennyksiin tähtäävät toimet ovat olleet jäsenmaiden vastuulla. Nyt tähän on tulossa muutos. Euroopan komissio esitti kesällä EU:n laajuisen päästökaupan luomista myös tieliikenteen ja rakennusten lämmitykseen. EU-maiden tieliikenteen päästökauppa alkaisi vuonna 2026. Päätös on fiksu. Sillä saadaan myös aiemmin päästövähennyksistä vapautetut Itä-Euroopan maat mukaan talkoisiin.

Suomessa hallitus toimii kuitenkin kuin mikään ei olisi muuttunut ja valmistelee yhä tieliikenteen kansallista päästökauppajärjestelmää, jonka tulisi voimaan vuonna 2025. Siis vain vuotta aiemmin kuin EU-tason järjestelmä. Syntyisi tilanne, jossa hiiltä hinnoiteltaisiin polttoaineveroissa, EU:n päästökaupassa ja vielä Suomen omassa päästökaupassa. Tässä ei ole mitään järkeä. Suomen olisi omissa toimissa keskityttävä kepin sijaan porkkanoihin. Kansallinen tieliikenteen päästökauppa pitäisi unohtaa. Olisi parempi panostaa Suomen vaikuttamiseen EU:n päästökaupan kehittämiseksi.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) perusteli valmistelua sillä, että Saksassakin kansallinen tieliikenteen päästökauppa lisää hiilen hinnan polttoaineiden valmisteveroon. Erona Suomeen on se, että meillä on jo polttoaineverossa määritelty hiilen hinta. Saksa sitä paitsi on ilmoittanut luopuvansa omasta päästökaupasta, kun EU:n vastaava tulee voimaan.

Käytössämme on jo ollut erittäin toimivia kansallisia keinoja. Tieliikenteen päästöt vähenevät kun autokanta uusiutuu vähäpäästöiseksi tai päästöttömäksi.

Romutuspalkkio ja vähäpäästöisten autojen tuki ovat edistäneet liikenteen sähköistymistä paljon nopeammin kuin uskalsimme toivoa. Kannattaa siis jatkaa näitä ja korottaa tukea.

Kaikilla ei ole varaa ostaa uutta sähköautoa. Ja EU:n päästökauppa nostaa viiden vuoden päästä polttoaineiden hintaa.

Vain vauhdittamalla nyt uusien vähäpäästöisten ja sähköautojen myyntiä, varmistamme sen, että muutaman vuoden päästä on kaikille myös kohtuuhintaisia käytettyjä tarjolla.

Kirjoitus on julkaistu alunperin Savon Sanomissa 6.9.2021. Alkuperäinen teksti löytyy täältä.

Juho Romakkaniemi

Juho Romakkaniemi

Toimitusjohtaja

+358 40 050 5269

Kategoriat:Liikenne, Ilmasto, Juho Romakkaniemi