Elinkeinoelämän järjestöt: Uudistettu passi avaa taloutta

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala

Nyt jäädytettyä koronapassia on uudistettava pikaisesti niin, että se mahdollistaa palvelujen ja talouden avaamisen kevään aikana, kun korona hellittää. Koronapassin edellytyksiin tulee sisällyttää täysi rokotussarja, sairastettu tauti tai lääkärin lausuntoon perustuva lääketieteellinen syy. Passista poistettaisiin negatiivinen testitulos. Uudistettu koronapassi eli niin kutsuttu rokotepassi korostaisi ja kannustaisi rokotteen ottamiseen, mikä on taudin hallintaan paras keino. Näin esittävät elinkeinoelämän järjestöt Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Keskuskauppakamari, Perheyritysten liitto ja Suomen Yrittäjät.

Koronapassia käytetään laajasti Euroopassa ja siitä on saatu hyvä kokemuksia. Siksi passista ei Suomessa pidä luopua vaan pikemmin kehittää sitä ja käyttää välineenä talouden avaamiseen.

Matkustamisessa testitulos säilyisi edelleen koronapassin osana. Tämä tarkoittaisi sitä, että meillä olisi käytössä kansallinen passi, jossa testitulos ei ole mukana sekä matkustuspassi, jossa testitulos on mukana.

Järjestöt korostavat, että vaikka tautiennusteet ovat kevään osalta jo toiveikkaita, ei takaiskujakaan voida poissulkea. Myös tästä syystä passi tulee uudistaa mahdollisia myöhempiä tilanteita varten.

Keskuskauppakamari, toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi
Elinkeinoelämän keskusliitto EK, toimitusjohtaja Jyri Häkämies