MEN 15/2015: Ravintolan kotisivun kuvitus

Lausunto:    MEN 15/2015                                     28.4.2015
Mainostaja:  Kortteliravintola Lungi
Media:          Mainostajan kotisivut ja Facebook-sivut
Päätös:         Huomautus

 

RAVINTOLAN KOTISIVUN KUVITUS

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä ravintolan verkkosivujen kuvista. Kuvissa on ainoastaan alusvaatteisiin ja esiliinaan pukeutunut nainen. Ravintolan mainonta on lausunnon pyytäjän käsityksen mukaan naisia loukkaavana syrjivä.

Mainos

Mainoskuvien nuorella naisella on päällään ainoastaan alusvaatteet ja esiliina. Päässään hänellä on kokin päähine. Kuvat ovat ravintolan kotisivuilla ja Facebook-sivulla.        

Mainostajan lausuma             

Kuva kotisivuilla on pala helsinkiläistä ravintolahistoriaa ravintola Motin keittiöstä Töölöstä yli kahdenkymmenen vuoden takaa. Emme ole markkinoineet ravintolaa missään sen viisivuotisen elämän aikana. Kuva on ollut nettisivuilla viisi vuotta. Koska emme markkinoi ravintolaa, nettisivun kuvan löytääkseen asiakkaan tulee aktiivisesti etsiä kyseistä ravintolaa.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 4 artiklan mukaan markkinoinnissa ei saa sallia sukupuoleen perustuvaa syrjintää.

Mainonnan eettisen neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevien periaatteiden 1 kohdan mukaan mainos on hyvän markkinointitavan vastainen, jos

  1. naista tai miestä käytetään katseenvangitsijana tai seksiobjektina ja sukupuolta käytetään alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla;
  2. naista tai miestä käytetään seksiobjektina tai asiattomasti katseenvangitsijana eikä sillä ole mainostettavan tuotteen tai palvelun kanssa mitään tekemistä; tai
  3. mainoksessa on seksuaalisia vihjailuja tahi lupauksia, joilla ei ole mainostettavan tuotteen kanssa mitään tekemistä.

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että ravintolan kotisivut ja Facebook-sivut ovat markkinointia. Siten niitä voidaan arvioida ottaen huomioon ICC:n markkinoinnin perussäännöt ja mainonnan eettisen neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevat periaatteet.

Vähäpukeista naista on käytetty katseenvangitsijana ilman yhteyttä mainostettavaan ravintolapalveluun.

Edellä mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että ravintolan markkinointi on naista syrjivää eli ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 4 artiklan ja neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevan 1 periaatteen vastaista. Menettely on siten hyvän tavan vastaista.

Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston varapuheenjohtaja varatuomari Arja Hiltunen, Partner Sirpa Juutinen, toimitusjohtaja Rainer Lindqvist, varatuomari Pirkko Mäkinen ja emerituspäätoimittaja Tapani Ruokanen.

Arja Hiltunen                                              Paula Paloranta
varapuheenjohtaja                                     sihteeri