MEN 18/2021: Kentonec Oy (Kaalimato-tuotemerkki)

Lausunto:
MEN 18/2021
Markkinoija:
Kentonec Oy (Kaalimato-tuotemerkki)
Media:
sovellus
Päätös:
huomautus
Artikla:
7 artikla - Markkinoinnin tunnistettavuus
26 artikla - Itsesääntelytoimielimien päätösten noudattaminen
25 artikla - Täytäntöönpano

Mainonnan eettinen neuvosto

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla. Media sai huomautuksen piilomainonnasta toistamiseen.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Kentonec Oy:n markkinoinnista. Mainos on julkaistu Facebook-käyttäjätilillä Huono Äiti. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisu ei ole tunnistettavissa markkinoinniksi.

Markkinointi

Huono Äiti Oy:n Facebook-tilillä mainostetaan Kentonec Oy:n verkkokaupan tuotteita. Julkaisussa on kuva mainostettavasta tuotteesta ja teksti:

“Kumppani on umpisurkea sängyssä!!! Haluja on, mutta ei haluja kuunnella ja lukea minua. Hän koskee reiteen ja sen pitäisi olla riittävä esileikki. Tai esittelee kalleintaan, ja pitäisi olla hekuman huipulla. Suutelu kastelee minun koko naaman. Ja sitten vaan selkään. Suoraan itse asiaan. Sattuu. Ei vaikutusta. Ja jos mennään kirjaimellisesti selkään, niin oikean röörin löytyminen tuottaa hankaluuksia. Se itsessään jo latistaa tunnelmaa.”

Huonoon seksiin on ratkaisu: Satisfyer Pro 2 Kaalimadon superkampanjasta 60 tunnin ajan vain 14,90‼️ Normaalihinta tällä naisen parhaalla ystävällä on 59,90, eli nyt säästyy rahaa niin että tuntuu, ja tuntuukin hyvin voimakkaasti, kertovat Satisfyeria kokeilleet 🤭

Erikoishinta on voimassa vain nyt, ja vain 17.3. klo 21:00 asti, joten tartu tilaisuuteen heti ja suuntaa osoitteeseen https://bit.ly/38wNeDs

Eikä tässä vielä kaikki: arvontojen arvonta! Kaikkien kommentoijien kesken arvotaan Kaalimadon tuoteämpäri, arvoltaan 69 euroa! Kommentoi siis tähän 💚 tai 🐛 tai jotain muuta mukavaa, ja olet mukana!

P.S. Saa jakaa sopii vissiin tähän yhteyteen - ettei kukaan jäis ilman!! Kuka sun kaveri tarvis tän?

Kaupallinen yhteistyö, yhteistyössä Kaalimato. 💓 @kaal1mato #kaalimato #satisfyer #satisfyerpro2 #flashsale”

Markkinoijan vastaus

Vaikka tässä on markkinoitu Kaalimadon tuotetta, markkinointikanavana ollut Huono Äiti Oy:n Facebook. Kaalimato osti Huono Äiti Oy:ltä kaupallisen yhteistyön. Huono Äiti Oy suunnitteli ja julkaisi mainoksen. Heillä olisi pitänyt oman mediansa omistajana olla tieto, missä kohtaa mainosta pitäisi "kaupallinen yhteistyö" teksti olla näkyvillä.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Sovellettavat säännöt

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainoksen, mukaan lukien ”natiivimainos”, on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa. Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.

Markkinoinnin kaupallinen tarkoitus tulee käydä selkeästi ilmi. Kuluttajaa ei tule johtaa harhaan menettelyn kaupallisen luonteen osalta. Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi.

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 25 artiklan mukaan markkinnin alalla toimivien eli mainostoimistojen, kustantajien, medioiden, alihankkijoiden ja muiden, kuten vaikuttajien, bloggaajien, vloggaajien, affiliate-verkostojen, data-analyytikkojen ja ad tech -yhtiöiden sekä algoritmejä ja tekoälyä hyödyntävien tahojen, on tunnettava nämä säännöt ja muut markkinonnin itsesääntelyohjeet. Lisäksi heidän on perehdyttävä alan itsesääntelytoimielinten lausuntoihin.

ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 26 artiklan mukaan markkinoijan, mainostoimiston, kustantajan, median tai alihankkijan ei tule osallistua sellaisen markkinoinnin julkaisemiseen, jakeluun tai vastaavaan menettelyyn, jos itsesääntelytoimielin on katsonut, että kysymyksessä oleva markkinointi on markkinointisääntöjen vastaista. Alan toimijoita rohkaistaan sisällyttämään sopimuksiinsa sitoumus noudattaa markkinoinnin itsesääntelyohjeita ja itsesääntelyssä annettuja päätöksiä sekä tukea itsesääntelyä muutoinkin.

Asian arviointi

Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei Facebook-julkaisu ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Markkinoija ja media ovat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan vastaisesti.

Lisäksi mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että se on aikaisemminkin antanut samalle medialle huomautuksen, lausunto MEN 14/2018, markkinoinnin tunnistettavuudesta.

Edellä mainitulla perusteella median katsotaan lisäksi menetelleen ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 26 artiklan vastaisesti.

Neuvosto korostaa, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää esimerkiksi ilmaisua ”mainos”. Mainostunniste tulee olla helposti havaittavissa heti julkaisun alussa.

Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet varatuomari Pia Kumpulainen, Head of Strategic Branding & CI Caroline Lilius, päätoimittaja Iina Artima-Kyrki, Senior Advisor Tommi Pelkonen, Marketing Strategist Heini Hussam ja oikeustieteen kandidaatti Johanna Suurpää.

Päivi Romanov                                                              Paula Paloranta
puheenjohtaja                                                               sihteeri

ASIASANAT: MARKKINOINNIN TUNNISTETTAVUUS, FACEBOOK, PIITTAAMATTOMUUS

Lausunto:             MEN 18/2021
Markkinoija:         Kentonec Oy (Kaalimato-tuotemerkki)
Media:                  Huono Äiti Oy (Facebook-käyttäjänimi: Huono Äiti)
Alusta:                  Facebook
Päätös:                Huomautus