MEN 24/2020: iDeal Of Sweden AB

Lausunto:
MEN 24/2020
Markkinoija:
iDeal Of Sweden AB
Media:
sovellus
Päätös:
huomautus
Artikla:
7 artikla - Markkinoinnin tunnistettavuus

Mainonnan eettinen neuvosto

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä iDeal Of Sweden AB:n markkinoinnista. Mainos on julkaistu Peppi Puumalaisen Instagram-tilillä @peppimyy. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisu ei ole tunnistettavissa markkinoinniksi.

Markkinointi

Instagram-kuvassa näkyy juomapullo ja puhelimen takakuori. Julkaisussa on teksti: ”Moikka muovipullot

Mulla kulkee laukussa aina mukana uudelleen täytettävä ja käytettävä vesipullo. Nyt @idealofsweden on julkaissut @glacialbottle:n kanssa ihan mielettömän ihania pulloja, joissa kuuma juoma pysyy kuumana ja kylmä kylmänä!

Onko parempaa kuin kännykänkuoriin matchaava vesipullo, jonka tunnistaa heti omaksi?

Mulla ois kans alekoodia näihin tarjolla! Koodilla peppimyy15 saat -15% 16.4. asti

#idealofsweden”

Markkinoijan vastaus

Markkinoija ei ole antanut vastausta asiassa.

Median vastaus

Kaikissa yhteistyöjulkaisuissani yrityksen kanssa on kuvan yläpuolella merkintä maksetusta kumppanuudesta. Olen arvioinut, että tämä olisi riittävä merkintä mainoksesta tai kaupallisesta yhteistyöstä. Olen tehnyt virhearvion ja lisään näihin julkaisuihin heti tekstin alkuun merkinnän, josta myös käy ilmi, että julkaisu on mainos.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 6.5 kohdan mukaan asioissa, jotka ovat ilmeisen selkeitä ja joissa on vakiintunut ratkaisukäytäntö, puheenjohtaja voi sihteerin esittelystä tehdä päätöksen yksin.

Neuvostolla on nyt kysymyksessä olevan kaltaisissa markkinoinnin tunnistettavuutta koskevissa asioissa vakiintunut ratkaisukäytäntö, minkä vuoksi puheenjohtaja voi tehdä päätöksen yksin.

Sovellettavat säännöt

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan mukaan

markkinoinnin on oltava esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainoksen, mukaan lukien ”natiivimainos”, on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa. Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.

Markkinoinnin kaupallinen tarkoitus tulee käydä selkeästi ilmi. Kuluttajaa ei tule johtaa harhaan menettelyn kaupallisen luonteen osalta. Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi.

Asian arviointi

Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei Instagram-julkaisu ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.

Edellä mainitulla perusteella neuvosto katsoo, että markkinoija ja vaikuttaja ovat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan vastaisesti.

Neuvosto korostaa, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää esimerkiksi ilmaisua ”mainos”. Mainostunniste tulisi olla helposti havaittavissa heti Instagram-tekstin alussa.

Asian on ratkaissut mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov.

Päivi Romanov                                                              Paula Paloranta
puheenjohtaja                                                               sihteeri

ASIASANAT: MARKKINOINNIN TUNNISTETTAVUUS, INSTAGRAM

Markkinoija:         iDeal Of Sweden AB
Media:                   Peppi Puumalainen (Instagram-käyttäjänimi: peppimyy)