MEN 30/2017: Huvipuiston ulkomainoksen pelottavuus

Lausunto:
MEN 30/2017
Markkinoija:
Lasten päivän säätiö, Linnanmäen huvipuisto
Media:
ulkomainos / mainos myymälässä
Päätös:
huomautus

Mainonnan eettinen neuvosto

20.11.2017

Lausunto: MEN 30/2017
Mainostaja: Lasten päivän säätiö, Linnanmäen huvipuisto
Mainoksen laatija: Orange Advertising Oy
Media: Ulkomainos
Päätös: Huomautus

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Huvipuiston kauhuteemaviikkoa mainostava ulkomainos oli pienille lapsille pelottava. Siksi se oli hyvän tavan vastainen.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyyntöjä yksityishenkilöiltä ulkomainoksesta, jossa mainostetaan huvipuiston kauhuaiheista iik!week-teemaviikkoa. Lausunnonpyytäjien käsityksen mukaan mainos on hyvän tavan vastainen, koska pelottava mainos tavoittaa lapset.

Mainos        

Mainoskuvassa punasilmäinen tyttö konttaa maassa vääntyneessä asennossa. Miljöö ympärillä on synkkä. Kuvan taustalla näkyy huvipuisto, salamointia ja punasilmäiset korpit kannattelevat ”Tule jos uskallat” -kylttiä.

Mainos on ollut esillä bussipysäkeillä ja raitiovaunujen ovissa.            

Mainostajan vastaus

iik!week on Linnanmäen kauhuaiheinen teemaviikko, jonka kohderyhmä on nuoret ja nuoret aikuiset. Mainoksessa ei mässäillä väkivallalla. Punaista tehosteväriä on käytetty mainoksen Annan silmissä, käsissä ja tekstissä. Mainostekstin kieli on asiallista. Otsikossa toimme esille sen, että normaalin huvipuistokiljumisen sijaan kauhuaiheisella teemaviikollamme kiljutaankin riemun sijaan ”kauhusta”.

Tarkoituksena ei ole ollut pelotella pieniä lapsia. Olemme pahoillamme, että mainos on koettu liian pelottavaksi. Palautetta saatuamme päätimme, että emme jatka ulkomainoskampanjaamme. Mainos oli esillä viikon.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 18 artiklan mukaan lapsille tai nuorille kohdistetussa tai heitä esittävässä markkinoinnissa on noudatettava erityistä huolellisuutta. Tällaisessa viestinnässä tulee kunnioittaa myönteistä asennetta, käyttäytymistä ja elämäntapaa. Lapsille tai nuorille kohdistetussa markkinointivälineessä ei saa markkinoida heille sopimattomia tuotteita. Markkinointi ei saa sisältää aineistoa, joka saattaa vahingoittaa lapsia tai nuoria henkisesti, moraalisesti tai fyysisesti. Markkinoinnissa ei saa käyttää hyväksi lasten kokemattomuutta tai herkkäuskoisuutta.

Mainoksella mainostetaan huvipuiston kauhuaiheista teemaviikkoa.

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että mediavalinta vaikuttaa mainoksen hyvän tavan mukaisuuden arviointiin. Bussipysäkeillä ja raitiovaunujen ovissa mainos on tavoittanut pienimmätkin lapset. Mainoksen voidaan katsoa olevan pelottava ennen kaikkea pienille lukutaidottomille lapsille.

Edellä mainituilla perusteluilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että mainos on ulkomainoksena ICC:n markkinointisääntöjen 18 artiklan vastainen. Siksi mainos on hyvän tavan vastainen.

Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet markkinointijohtaja Caroline Lilius, vastaava päätoimittaja Ville Pohjonen, Chief Compliance Officer Raija Tuokko ja Executive in Residence Marina Vahtola.

Päivi Romanov
puheenjohtaja

Paula Paloranta
sihteeri