MEN 32/2012: lausunto erotiikkatuotteita mainostavasta televisiomainoksesta

MAINONNAN EETTINEN NEUVOSTO             11.12.2012

Lausunto: MEN 32/2012
Mainostaja: Kentonec Oy
Mainoksen tuottaja ja suunnittelija: Filmo Oy
Media: Televisiomainos
Päätös: Vapauttava lausunto

LAUSUNTO EROTIIKKATUOTTEITA MAINOSTAVASTA TELEVISIOMAINOKSESTA

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä erotiikkatuotteita myyvän yrityksen televisiomainoksesta. Lausunnon pyytäjän käsityksen mukaan mainoksessa käytetään hyväksi lasten ja nuorten uteliaisuutta ja ohjataan heitä viattomalta näyttävällä tavalla katsomaan seksi- ja pornovälinekaupan sivuja, jotka ovat lapsille sopimatonta katseltavaa. Lausunnonpyytäjän mukaan yrityksen verkkosivuilla esitettävä materiaali häiritsee lapsen ja nuoren normaalia kasvua ja kehitystä. Lausunnonpyytäjä kertoo nähneensä mainosta esitettävän esimerkiksi Muodin huipulla -sarjan mainostauolla, ohjelma alkaa klo 21.

Mainos

Mainoksessa mies tutkailee suolla lintuja ja huomaa, kun kaksi nuorehkoa tyttöä kävelee ohi. Mies kysyy: ”Päivää neidit, mitä kuuluu?”

Tytöt vastaavat yhteen ääneen: ”Mitäs tässä, sauvakävelyllä.”

Tämän jälkeen kuvaan tulee kaalimadon logo ja ääni sanoo:” Kaalimato.com”.

Mainostajan lausuma

Mainostaja on tilannut Filmo Oy:ltä nimenomaan aikuisille kohdistettuun markkinointiin sopivan televisiomainoksen. Filmo Oy on tuottanut ja suunnitellut mainoksen. Mainostaja on tilannut mainoksen, jota voidaan käyttää ja esittää televisiossa kello 21 jälkeen. TV on nimenomaan aikuisille suunnattu media klo 21 jälkeen ja tuona aikana sen katselijoista pääosa on aikuisia tai ainakin pitäisi olla. Mainostaja on sopinut median kanssa, että mainosta esitetään ainoastaan kello 21 jälkeen eikä mainostaja pidä todennäköisenä, ettei tätä sopimusta olisi noudatettu. Jos näin on käynyt, mainostaja sanoo sen olleen valitettava virhe ja on asiasta pahoillaan.

Mainostaja sanoo, ettei missään nimessä halua houkutella sivustolleen lapsia, sillä heidän kohderyhmänään ovat aikuiset. Koska erotiikkatuotteiden myynti on sallittua, myös niiden markkinointi on sallittua.

Mainoksessa esiintyvät henkilöt ovat 23-vuotiaita eikä heitä ole haluttu esittää sitä nuorempana. Mainos ei sisällä mainostajan käsityksen mukaan sellaista suoranaista sanallista ja kuvallista seksuaalista sisältöä, jonka vuoksi se olisi lapsille ja nuorille haitallista, mikäli mainoksen näkisivät. Mainostaja ei näe, että brändin (Kaalimato.com) mainitseminen mainoksessa tekisi siitä hyvän tavan vastaisen.

Median lausuma

Mainos on suunnattu aikuisille ja siinä esiintyvät henkilöt ovat täysi-ikäisiä ja näyttävät täysi-ikäisiltä. Mainoksen spiikissä viitataan ko. yrityksen tuotteisiin humoristisella tavalla, jonka merkitys on vain varttuneempien katsojien ymmärrettävissä. Näin ollen media ei pidä mainosta hyvän tavan vastaisena ja mainoksen esitysajat ovat olleet asianmukaisesti klo 21 jälkeen. MTV Media on toimittanut mainoksen esitysajat mainonnan eettiselle neuvostolle.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 1 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava lain ja hyvän tavan mukaista. Perussääntöjen 2 artiklan mukaan markkinointi ei saa sisältää sellaista ilmaisua, ääntä tai kuvaa, jonka voidaan katsoa olevan hyvän tavan vastainen kyseisessä maassa tai kulttuurissa. Perussääntöjen 18 artiklan mukaan lapsille tai nuorille kohdistetussa markkinointivälineessä ei saa markkinoida heille sopimattomia tuotteita.

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että erotiikkatuotteiden myynti on sallittua, minkä vuoksi niiden markkinointi sinänsä on sallittua. Tällaisella mainonnalla on kuitenkin rajansa esimerkiksi siltä osin, mihin aikaan päivästä mainontaa voidaan esittää, missä mediassa ja millä tavoin.

Mainonnan eettisen neuvoston vakiintuneen ratkaisukäytännön mukaan mainos on hyvän tavan vastainen, jos se seksuaalisen sisältönsä vuoksi on lapsille sopimaton ja sitä esitetään ennen klo 21. Esitetyn selvityksen mukaan mainoksia on esitetty kello 21 jälkeen.

Edellä mainitulla perusteella mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei mainos ole ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 18 artiklan vastainen. Mainos ei siten ole hyvän tavan vastainen.

Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Outi Antila, varatuomari Arja Hiltunen, johtaja Sirpa Juutinen, päätoimittaja Lauri Kontro, toimitusjohtaja Rainer Lindqvist, varatuomari Pirkko Mäkinen ja apulaisjohtaja  Petra Wikström-Van Eemeren.

Outi Antila                                                                      Paula Paloranta

puheenjohtaja                                                               sihteeri