Mainonnan eettinen neuvosto
LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla.
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Väriset Oy:n markkinoinnista. Mainos on julkaistu Jarno Laasalan YouTube-kanavalla. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisu ei ole tunnistettavissa Väriset Oy:n markkinoinniksi.
Markkinointi
Laasala kertoo YouTube-kanavansa videolla omakotitalonsa kunnostamisesta. Videolla näytetään, kuinka markkinoijan työntekijät kunnostavat kattoa ja maalaavat seiniä. Heitä haastatellaan ja he kertovat, millaista yrityksessä on työskennellä. Kun videota on kulunut viisi minuuttia ja 45 sekuntia, Laasala mainitsee, että video on tehty yhteistyössä markkinoijan kanssa. Laasala suosittelee markkinoijaa ja videolla näytetään kunnostuksen lopputulos. Lopuksi näytetään markkinoijan logo ja alennuskoodi.
Videon alla on suomenkielinen teksti ”Ihanaa tehä ekaa kertaa suomenkielinen video tälle kanavalle! 200 euron tarjous lunastettavissa täällä http://variset.fi. Olen ite niin tyytyväinen tästä muutoksesta ja toki tämä video oli tehty kaupallisessa yhteistyössä Väriset Oy:n kanssa, mutta musta varmasti näkyy että oon superhappy tästä lopputuloksesta!”.
Videon kuvaus on muutettu myöhemmin englanninkieliseksi. ”This is the first video ever which I film in finnish for this channel. Video has english subtitles for those who don't have any idea what I'm talking about :) If you live in Finland and your house needs a paint job check out http://variset.fi”
Markkinoijan vastaus
Ilmeisesti henkilö ei ole katsonut videota loppuun asti. Videossa mainitaan tekstinä ja suullisesti kohdassa 5.45, että video on tehty yhteistyössä kanssamme.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
Sovellettavat säännöt
Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan mukaan markkinoinnin tulee olla esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainoksen, mukaan lukien ”natiivimainos”, on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa. Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.
Markkinoinnin kaupallinen tarkoitus tulee käydä selkeästi ilmi. Kuluttajaa ei tule johtaa harhaan menettelyn kaupallisen luonteen osalta. Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi.
Asian arviointi
Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei YouTube-video ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi, koska
- videolistauksesta ei ilmene, että video on mainos;
- videon alussa ei ole selkeää kirjallista mainintaa, että video on mainos;
- videon alussa ei ole selkeää suullista mainintaa, että video on mainos; ja
- videon alusta ei ilmene mainostava yritys.
Edellä mainitulla perusteella neuvosto katsoo, että markkinoija ja media ovat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan vastaisesti.
Neuvosto korostaa, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää esimerkiksi ilmaisua ”mainos”.
Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet varatuomari Sanna Holkeri, Marketing Strategist Heini Hussam, varatuomari Pia Kumpulainen, Head of Strategic Branding & CI Caroline Lilius, Senior Advisor Tommi Pelkonen, päätoimittaja Ville Pohjonen ja oikeustieteen kandidaatti Johanna Suurpää.
Päivi Romanov Paula Paloranta
puheenjohtaja sihteeri
ASIASANAT: MARKKINOINNIN TUNNISTETTAVUUS, YOUTUBE
Markkinoija: Väriset Oy
Media: Jarno Laasalan YouTube-kanava
Alusta: YouTube
Päätös: Huomautus