Mainonnan eettinen neuvosto
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä vaikuttaja Sani Leinon julkaisusta hänen LinkedIn-tilillään. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisu on piilomainontaa.
Julkaisu
Vaikuttaja Sani Leino on 29.9.2024 julkaissut LinkedIn-tilillään julkaisun. Kuvassa on Porsche-merkkinen auto. Julkaisussa on kuvan ohella teksti:
” ’Kannatti viitata koulussa.’ Ai vinde kun simppeli on kaunista. Mutta, se mitä tällaisen tekeminen vaatii, on tarkkaa huomiointia, valtavasti karsimista ja tietysti kaikkien osapuolten hyväksynnän siitä, että ei laitetakaan hintaa ja ’Osta heti’ call to actionia isolla vasempaan yläkulmaan. Hieno copy ja mainos, go K-auto, Porsche Finland, Eka Ruola & Nitron väki. Lisää tällaista! #mainonta #Ad #Copy #Porsche”.
Yrityksen vastaus
Yrityksen mukaan sen ja vaikuttajan välillä ei ole sopimusta kaupallisesta vaikuttajamarkkinoinnista tai muunkaan tyyppistä markkinointiyhteistyötä. Osapuolten välinen vaikuttajayhteistyösopimus on päättynyt 30.6.2023.
Lausuntopyynnön kohteena oleva LinkedIn-julkaisu on Leinon henkilökohtaisella tilillä. Hän on tehnyt sen oma-aloitteisesti ilman yhteydenpitoa yritykseen. Yritys ei ole vaikuttanut julkaisun sisältöön tai sen julkaisemiseen.
Yritys kertoo, että muutkin kuluttajat ovat oma-aloitteisesti kommentoineet vastaavalla tavoin sen Porsche Macan -kampanjaa. Yritys katsoo, ettei Leinon julkaisu ole piilomainontaa.
Julkaisijan vastaus
Vaikuttaja kertoo nähneensä Nitro Group Oy:n luovan johtajan Eka Ruolan LinkedIn-julkaisun, joka oli vaikuttajan käsityksen mukaan oivalluttava esimerkki hienosta ja erottuvasta brändimarkkinoinnista. Julkaisun nähtyään vaikuttaja kertoo julkaisseensa mainoksen omalle verkostolleen omin saatesanoin. Hän kertoo osoittaneensa kehunsa mainoksen tekijöille ja tilaajayritykselle. Kysymyksessä on ollut ”spontaani kehu markkinoinnin copylle”. Julkaisun tavoitteena ei ole ollut korostaa yksilöllisesti autoa, merkkiä tai sen jälleenmyyjää.
Vaikuttaja kertoo aiemmin K-Autolähettiläänä toimiessaan tehneensä sosiaalisessa mediassa mainoksia yritykselle 30.6.2023 asti. Vaikuttaja korostaa, ettei hänellä tällä hetkellä ole sopimusta markkinointiyhteistyöstä yrityksen kanssa. Vaikuttaja kiistää, että kysymys olisi piilomainonnasta.
Mainonnan eettisen neuvoston päätös
Mainonnan eettisen neuvoston toimivalta
Mainonnan eettisen neuvoston tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt. Kaupallisella markkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, jonka tarkoituksena on kulutushyödykkeen myynninedistäminen.
Asian arviointi
Asiassa on kysymys vaikuttajan LinkedIn-tilin julkaisusta 29.9.2024. Julkaisussa on automainoksen kuva. Tekstissä vaikuttaja kehuu mainostoteutusta ja mainoksen tekijöitä. Hän myös mainitsee mainostettavan automerkin ja sitä myyvän yrityksen nimeltä. Lausunnonpyytäjän mukaan kysymys on piilomainonnasta. Yritys ja vaikuttaja kiistävät, että julkaisu olisi mainos.
Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että LinkedIn-alustan julkaisussa puhutaan lähes yksinomaan itse mainoksesta ja sen tekijöistä. Tarkemmin julkaisussa ylistetään mainoksen tekijöiden ammattitaitoa, mikä on tyypillistä mainitulla ammattilaisten väliseen viestintään keskittyvällä alustalla. Lisäksi julkaisijan ja yrityksen välinen vaikuttajamarkkinointia koskeva sopimus on päättynyt 30.6.2023.
Edellä mainitulla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei lausuntopyynnön kohteena oleva julkaisu ole mainos, minkä vuoksi mainonnan eettinen neuvosto ei ole toimivaltainen antamaan asiasta lausuntoa.
Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja professori Mia Hoffrén sekä jäsenet YTM Elina Hakala, Marketing Strategist Heini Hussam, General Counsel Leia Kaukonen, varatuomari Katri Kummoinen, varatuomari Pia Kumpulainen, lehtori Tommi Pelkonen ja OTK Anja Peltonen.
Mia Hoffrén Paula Paloranta
puheenjohtaja sihteeri
Päätös: MEN 5/2025
Yritys: K Auto Oy
Julkaisija: Vaikuttaja Sani Leino
Alusta: LinkedIn
Päätös: Ei toimivaltaa