MEN lausunto 30/2005

MAINONNAN EETTINEN NEUVOSTO

KESKUSKAUPPAKAMARI

Lausunto: 30/2005
Mainostaja: DNA Finland Oy
Mainostettava tuote: Prepaid-matkapuhelinliittymä
Mainos: Internet-sivustolla julkaistu mainos
Annettu: Helsinki, 28.10.2005

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön kuluttajalta verkkosivuilla julkaistusta Hilupelimainoksesta. Kuluttajan käsityksen mukaan mainos, jossa farkkuasuiset naisen takapuolet vastaanottavat kolikon iskuja, on seksistinen ja naisia halventava.

Mainostaja on antanut neuvostolle 21.9.2005 päivätyn vastineen. Kirjelmät ja mainosmateriaali liitettiin jutun asiakirjoihin.

Mainoksen sisältö

Mainospelissä on kaksi farkkuasuisen naisen takamusta esittävää kuvaa, joiden välissä on teksti ”Hilupeli. Ilmainen rahapeli sinulle, joka olet PEEAA. Palkintona100 €::n istumapaikat.” Pelissä on mahdollista valita peliväline kolmesta eri takamuksesta ”Valitse mieluinen peliväline”. Sivuston alaosassa on teksti ”Jos tuo tuppaa olemaan auki, hanki dna Prepaid / lataa lisää puheaikaa”. Lisäksi siellä on mainostettavaa liittymää koskevia hintatietoja ja mainostajan iskulause ”Eläma kallis, dna halpa.”

Vastine

Hilupeli on Internet-sivuilla julkaistu peli, jossa pelaaja voi liikutella etukäteen valitsemansa hahmon takapuolta ja siten estää kuvaruudulla liikkuvaa kolikkoa siirtymästä ruudun ulkopuolelle. Mitä useamman kerran pelaaja osuu kuvaruudulla liikkuvaan kolikkoon, sitä enemmän pisteitä hän saa. Pelin taustalla soi hanurimusiikki.

Pelin tarkoituksena on mainostaa mainostajan prepaid-matkapuhelinliittymää rahavaikeuksissa oleville asiakkaille. Peli on humoristinen, eikä siinä kiinnitetä huomiota pelivälineiden sukupuoleen. Pelissä voi pelata naisen takapuolella, ikääntyneemmän herrasmiehen takapuolella tai nuoren miehen takapuolella. Mainostajan mukaan mainoksessa ei käytetä naisen sukupuolta alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Mainonnan kansainvälisten perussääntöjen 2 artiklan mukaan mainos ei saa sisältää hyvän tavan vastaista lausumaa tai kuvallista esitystä. Perussääntöjen 4 artiklan 1 kohdan mukaan mainoksessa ei saa suvaita sukupuoleen perustuvaa syrjintää.

Mainonnan eettisen neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevien periaatteiden 2 kohdan mukaan mainos on hyvä markkinointitavan vastainen, jos naista tai miestä käytetään katseenvangitsijana tai seksiobjektina ja sukupuolta käytetään alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla tai jos naista tai miestä käytetään seksiobjektina tai asiattomasti katseenvangitsijana eikä sillä ole mainostettavan tuotteen tai palvelun kanssa mitään tekemistä.

Mainoksessa, joka sisältää Hilupeli-nimisen pelin, mainostetaan ns. prepaid-matkapuhelinliittymää. Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että kysymyksessä on humoristiseksi tarkoitettu, vaikkakin jossakin määrin alatyylinen mainos. Mainoksen toteutustapa ja mainosväline huomioon ottaen mainos ei kokonaisuutena arvostellen ole naissukupuolta halventavana.

Mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että mainos ei ole mainonnan kansainvälisten perussääntöjen tai mainonnan eettisen neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevien periaatteiden vastainen.

Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Outi Antila, varatuomari Arja Hiltunen, kehitysjohtaja Jari Jussila, toimitusjohtaja Jari Kostamo, varatuomari, OTL Paavo Nikula, päätoimittaja Tapani Ruokanen ja professori Liisa Uusitalo.

Outi Antila
puheenjohtaja

Paula Paloranta
sihteeri