MEN lausunto 6/2005

Mainostettava tuote: Billys Original Pan Pizza
Mainos: Televisiomainos Billys Pizza
Annettu: Helsinki, 28.2.2005

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön kuluttajalta televisiomainoksesta, jossa mainostetaan pizzaa. Kuluttajan mielestä mainoksessa vähätellään ns. kunnon ruokaa ja opetetaan nuorille, että vain mikroruoka on syötäväksi kelpaavaa. Lisäksi kuluttajan mukaan mainoksessa ihannoidaan epäkohteliasta käytöstä.

Mainostaja on antanut neuvostolle 16.2.2005 päivätyn vastineen. Kirjelmät ja mainosmateriaali liitettiin jutun asiakirjoihin.

Mainoksen sisältö

Yhtyeen jäsenet saapuvat esiintymisensä jälkeen takahuoneeseen. Takahuoneessa yhtyeelle on laitettu ruokaa syötäväksi, muun muassa lihaa, leikkeleitä, voileipiä, salaattia ja hedelmiä. Ruokia tarjoileva nainen sanoo: ”Please help yourselves.” Yhtyeen jäsenet katsovat kummastuneen näköisenä naista ja yksi heistä sanoo: ”Näääee”. Tämän jälkeen yhtyeen jäsenet tuovat mikroaaltouuneja takahuoneeseen ja alkavat tanssimaan Billys Pizza –tuotepakkaukset käsissään. Yhtye laulaa In the Navy –nimisen kappaleen sävelellä:

”In the micro
Tasty meals the easy way
In the micro
We say Billys here to stay
In the micro
Have a party every day
In the micro, In the micro.

”Mainoksen lopuksi televisioruudelle ilmestyy Billys Original Pan Pizza –tuotepakkauksen kuva sekä teksti: ”Amazing food in 2 minutes”.

Vastine

Mainoksessa mainostetaan pikaruokatuotteita keksityn Billys People –nimisen yhtyeen avulla. Yhtyeen nimi tulee mainostettavista Billys-tuotteista, joista yhtye pitää enemmän kuin mistään muusta ruuasta. Mainoksessa yhtye on keikalla paikassa, jossa ei valitettavasti tiedetä, että he eivät syö muuta kuin Billys-pizzaa, -piirakkaa tai –lasagnea.

Mainostajan mukaan mainoksessa ei vertailla kunnon ruokaa ja pikaruokaa keskenään. Mainoksessa ei myöskään esiinny eikä siinä ihannoida epäkohteliasta käytöstä. Mainoksessa ei myöskään käytetä epäkohteliaita ilmaisuja. Mainoksen tavoitteena on parantaa Billys-tuotteiden tunnettuutta tavaramerkkinä erityisesti nuorison keskuudessa.

Mainostajan mukaan mainos on hyvän tavan mukainen eikä se sisällä hyvän tavan vastaisia lausumia tai kuvallista esitystä. Mainos ei myöskään sisällä sellaisia lausumia tai kuvallista esitystä, joilla saattaisi olla vahingollisia vaikutuksia lapsen tai nuoren henkiseen, moraaliseen tai fyysiseen tilaan. Mainos ei ole mainonnan eettisen neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevien periaatteiden tai mainonnan kansainvälisten perussääntöjen vastainen.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Mainonnan kansainvälisten perussääntöjen 1 artiklan mukaan mainonnan on oltava lain ja hyvän tavan mukaista. Perussääntöjen 2 artiklan mukaan mainos ei saa sisältää hyvän tavan vastaista lausumaa tai kuvallista esitystä. Perussääntöjen 14 artiklan mukaan mainos ei saa sisältää lausumaa tai kuvallista esitystä, jolla saattaisi olla vahingollisia vaikutuksia lapsen tai nuoren henkiseen, moraaliseen tai fyysiseen tilaan.

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että kepeän humoristiseksi tarkoitetussa mainoksessa pyritään mainostamaan pikaruokatuotteita. Mainoksessa esiintyvät henkilöt kieltäytyvät syömästä heille tarjottuja tuotteita ja syövät mieluummin mainostettavia pikaruokatuotteita. Tämän ei kuitenkaan voida tulkita tarkoittavan sitä, että mainoksessa vähäteltäisiin terveellisen ja tasapainoisen ruokavalion merkitystä.

Mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että mainos ei ole mainonnan kansainvälisten perussääntöjen vastainen.

Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Outi Antila, kehitysjohtaja Jari Jussila, toimitusjohtaja Jari Kostamo, päätoimittaja Tapani Ruokanen ja professori Liisa Uusitalo.

Outi Antila

Paula Paloranta