Vuoden brändi -palkinto Ylelle: ”Osoittanut vahvaa kohderyhmäosaamista”

Toista kertaa järjestetyssä Keskuskauppakamarin Vuoden brändi -kilpailussa palkinnon pokkasi Yle. Valintaa kilpailun voittajaksi perusteltiin erityisesti Ylen brändin vahvuudella nopeasti muuttuvassa maailmassa.

Yle palkittiin Keskuskauppakamarin järjestämässä Suuri Brändipäivä -tapahtumassa tiistaina 8.6.2021. Kilpailun tarkoitus on kehittää suomalaista brändiosaamista ja kannustaa suomalaisia yrityksiä pitkäjänteiseen brändityöhön.

Voittajan valitsi brändityön ja immateriaalioikeuksien ammattilaisista koostuva asiantuntijaraati. Kriteereihin kuuluvat muun muassa brändikirja, viestintä- ja IPR-strategia, brändin suojaus, brändin innovatiivisuus sekä sen käyttö kansainvälisissä yhteyksissä.

”Kyseessä ei ole mainoskilpailu, vaan tarkastelemme brändejä laajalti myös brändin ja immateriaalioikeuksien suojaamisen näkökulmasta. Osa asiantuntijaraadin jäsenistä onkin IPR-asioihin erikoistuneita juristeja”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Minna Aalto-Setälä.

Kilpailun palkintoraadin puheenjohtajana toimi kokenut brändinrakentaja ja hallitusammattilainen Marina Vahtola.

”Yle on kehittänyt palvelukonseptiaan haasteellisessa ja jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä mm. monipuolisten digitaalisten palveluidensa avulla. Yle on ottanut toiminnassaan huomioon erityisen huolella asiakkaan tarpeet – esimerkiksi Areena, Radio Suomi ja nuorisobrändit on rakennettu tarkasti tietyille kohderyhmille”, toteaa Vahtola.

Ylellä iloittiin ahkeran ja tavoitteellisen brändityön tuomasta tunnustuksesta.

”Ylen brändi on suomalaisille rakas. On hienoa saada tunnustusta Ylen pitkäjänteisestä brändityöstä myös alan huippuammattilaisilta. Palkinto on osoitus siitä, että olemme ymmärtäneet brändin merkityksen Ylessä hyvin kokonaisvaltaisesti”, sanoo Ylen viestintä- ja brändijohtaja Jere Nurminen.

Nurminen painottaa muutoksessa kiinni pysymisen tärkeyttä.

”Olemme pysyneet merkityksellisenä brändinä suomalaisille lähes vuosisadan ajan. Brändityö vaatii jatkuvaa kehittämistä, koska mediankäyttö muuttuu vauhdilla. Haluamme rakentaa vahvasti ajassa kiinni olevaa brändiä, joka on kaikille yhteinen ja jokaiselle oma”, Nurminen sanoo.

Aalto-Setälä Minna

Minna Aalto-Setälä