Yrityksiin kohdistuva hybridivaikuttaminen 2022 –selvityksen julkistamistilaisuus ti 7.6.2022 klo 12.00 – 13.30 verkkotapahtumana
Keskuskauppakamari on toteuttanut Yrityksiin kohdistuva hybridivaikuttaminen 2022 -selvityksen osana LUJAT -hanketta. Tässä webinaarissa julkaistaan selvityksen tuloksia ja kuullaan hybridivaikuttamiseen liittyviä ajankohtaisia puheenvuoroja.
Hybridivaikuttaminen muodostuu vanhoista konsteista, alkaen yksittäisten ihmisten lahjomisesta tai kiristämisestä jatkuen kybertoimintaan. Miten yleistä yrityksiin kohdistuva vaikuttaminen on? Miten hyvin informaatiovaikuttaminen tunnistetaan?
Hybridivaikuttamista voidaan kohdistaa poliittiseen päätöksentekoon, viranomaisten toimintaan ja elinkeinoelämään tai kaikkiin samanaikaisesti. Vaikuttamisen kohteeksi joutuminen riippuu siitä mitä vaikuttaja pitää tärkeänä, ei siitä kokeeko yritys olevansa potentiaalinen kohde sille. Miten hyvin yritykset tunnistavat vaikuttamisyrityksiä? Mitä on hybridivaikuttaminen ja miten se eroaa vaikuttamisesta?
Yritys voi olla vaikuttamisen lopullinen kohde, mutta todennäköisemmin sitä käytetään reittinä tai välikappaleena lopulliseen tavoitteeseen pyrittäessä. Yritykseen voi kohdistua esimerkiksi vain informaatiovaikuttamista, toiseen kohteeseen kybervaikuttamista ja kolmanteen kohteeseen fyysistä vaikuttamista. Millaiset seikat voivat yritysten mielestä herättää kiinnostuksen vieraan vallan edustajissa?
Huoltovarmuuskeskuksen puheenvuorossa kuulemme miten keskinäisriippuvuudet vaikuttavat huoltovarmuuteen. Mitä ovat keskinäisriippuvaisuudet?
Erilainen vaikuttaminen kohdistuu yksilöön organisaation koosta riippumatta. Tilaisuuden lopuksi kokenut vaikuttamisen asiantuntija kertoo muun muassa siitä, miten yritykset voisivat varautua vaikuttamiseen?
LUJAT -hanke on Keskuskauppakamarin ja Huoltovarmuuskeskuksen yhteishanke jossa kehitetään pk-yritysten toiminnan jatkuvuutta ja kestävyyttä.
Tämä tilaisuus toteutetaan yhteistyössä Huoltovarmuuskeskuksen kanssa.